Det amerikanska börsnoterade teknikföretaget DoorDash köpte det finländska teknikföretaget Wolt för ett par år sedan. Samarbetet med NIS inleddes dock redan tidigare när Wolt sökte en partner för att stödja sin tillväxt. Under förberedelser av företagsförvärvet behövdes till exempel IFRS- och US GAAP-konverteringar samt en uppdatering av månadsrapporteringen till nivån för börsnoterade bolag i USA. I och med den nya tillväxtfasen har Wolts krav på rapporteringen ökat och dokumentationsnivån är till många delar striktare än i finska börsbolag.
För tre år sedan anlitade Wolt en interimskonsult inom ekonomi, eftersom snabb tillväxt också innebär nya situationer och tillfälliga resursunderskott. Därigenom har Wolts egen utveckling förts framåt, ekonomiorganisationen har hållit jämna steg med tillväxten och dess kompetens har utvidgats.
"NIS kändes som den snabbaste och lättaste vägen för att få tillfälligt stöd till vår snabbt växande organisation. NIS teamet har inte bara med hjälp av några bullet points förstått våra behov, utan de har också snabbt svarat på dem", beskriver Raisa Kinnunen VP på Wolt, Shared Services och A&R.
Ekonomifunktionen växte snabbt från ett team på cirka 20 personer till en organisation med 110 personer
Wolt är för närvarande verksamma i 27 länder och dess ekonomifunktion har femdubblats under de senaste åren. Tillväxt och internationell expansion syns i hela verksamheten, till exempel är de flesta teamen globala. De förändringar som tillväxten medför återspeglas direkt i organisationen, med bland annat nya projekt, processer och kontroller. NIS konsulter har därför arbetat på Wolt i flera olika roller, till exempel som Project Manager, Senior Manager of Group Accounting, Group Financial Controller och Payroll Controller.
Anne Evinsalo, ekonomikonsult på NIS, har tagit sig an globala projekt och systemimplementeringar både för hela Wolts organisation och inom ekonomi. Jutta Lehtinen, också konsult på NIS, började först i teamet Internal Controls och övergick sedan till rollen som Country Controller.
"Jag anser att de viktigaste fördelarna med de tillfälliga konsulterna har kommit via projekten. Implementeringen av systemet BlackLine, som styr månadsrapporteringen, är ett bra exempel på detta. I projektet arbetade NIS eget projektteam med Wolts interna team", säger Kinnunen, som ett exempel på vikten av samarbetet.
Evinsalo från NIS har varit Process Lead i projektet och är mycket entusiastisk, eftersom ändringen har ökat transparensen i siffrorna, underlättat uppföljningen av tidsscheman och effektiviserat arbetet genom systemintegrationer.
"Systemet BlackLine implementerades i alla länder och bolag. Projektet var mycket omfattande då det inte bara handlade om att implementera ett system, utan samtidigt harmonisera de månatliga rapporteringsprocesserna i Wolts olika bolag samt ha de nya kraven av SOX-kontroller i åtanke", förklarar Evinsalo.
Utvecklingen av Wolts kontroller var en stor kulturell förändring
När DoorDash förvärvade Wolt blev införandet av SOX-kontroller ett nödvändigt steg. SOX gav upphov till ett slags dominoeffekt och därefter har många nya kontroller införts och dokumentationen kring befintliga kontroller har skärpts.
"Det har inneburit en stor kulturell förändring som har krävt stor anpassning. Det verkar inte finnas något annat bolag i Finland som i ett skede av snabb tillväxt har varit tvunget att uppfylla lika stränga kontrollkrav. Det har varit inspirerande att se hur teamen och bolaget har anpassat sig till de nödvändiga förändringarna genom att arbeta mot ett gemensamt mål. Samtidigt har vi ändå lyckats bevara en avspänd och inspirerande atmosfär", säger Lehtinen.
Wolt är ett teknikföretag som grundades i Helsingfors och som gör det lätt att beställa mat och andra dagligvaror. Med Wolt-appen kan kunder beställa maträtter från sin favoritrestaurang, färska livsmedel och andra produkter som levereras till hemdörren. För att möjliggöra detta utvecklar Wolt teknik för såväl lokal logistik, dagligvaruhandel som finansiella tjänster. Dessutom driver Wolt sin egen webbutik för livsmedel, Wolt Market.
Wolts mission är att göra städerna till bättre platser genom att samarbeta med lokala aktörer. Wolt grundades i Helsingfors 2014 och förenade sina krafter med DoorDash 2022 och är idag verksamt i 31 länder, varav 27 använder Wolts produkt och varumärke.
Comments